Udruženje zelene gradnje Niš u saradnji sa Prehrambeno-hemijskom školom Niš, Umetničkom školom Niš i Građevinsko-arhitektonskim fakultetom u Nišu, realizuje projekat „Osnaživanje budućih lidera održivog razvoja“ koji je podržalo Ministarstvo zaštite životne sredine. Projekat je odobren za finansiranje na Javnom konkursu za dodelu sredstava za podršku projektima civilnog društva u oblasti zaštite životne sredine u 2020. godini.
U periodu od 16. do 30. oktobra u Prehrambeno-hemijskoj školi u Nišu održane su serije radionica o pisanju projekata, kreiranju medijskih proizvoda i izradi umetničkih predmeta od reciklažnog materijala.
U radionicama „Eko reportaža“, „Eko art“ i „Eko projekat“ učestvovalo je više od trideset učenika obrazovnog profila „Tehničar zaštite životne sredine“ i članova eko sekcije, novinarske i sekcije kreativnih veština i dvanaest profesora.
Učenici su nakon teorijskih obuka, snimili eko reportažu o aktulenim ekološkim problemima i primerima dobre prakse u lokalnoj zajednici, napravili brojne umetničke predmete i pripremili nacrte projektnih predloga.
U toku novembra održaće se i radionica „Zelena zanimanja“, u kojoj će učestvovati više od osamdeset učenika istog obrazovnog profila, koja će zbog epidemiloške situacije imati onlajn izdanje. Učenicima će biti predstavlјeni novi obrazovni profili u domenu zaštite životne sredine.
Specifičnost projekta predstavlja i učešće učenika i profesora Umetničke škole, kao i studenata, asistenata i profesora Građevinsko-arhitektonskog fakulteta, koji uz ostale predavače, učenicima Prehrambeno-hemijske škole prenose svoja znanja i iskustva. Na taj način se unapređuje komunikacija između vršnjaka, povezuju i umrežavaju srednje škole međusobno i srednje škole sa visokoškolskim ustanovama.
Radovi učenika trebalo je da budu predstavlјeni na centralnoj manifestaciji „Sajam zelenih ideja“, koja bi okupila pored svih učesnika projekta i predstavnike brojnih institucija. Kako okuplјanje tolikog broja lјudi zbog epidemiološke situacije uslovlјene pandemijom virusa Kovid-19 trenutno nije moguće, u dogovoru sa partnerima i Minstarstvom zaštite životne sredine naći će se drugi način predstavlјanja projekta, učesnika i njihovih radova široj javnosti.
Prehrambeno-hemijska škola koja od 2018. godine ima status međunarodne Eko-škole učešćem u ovom projektu potvrđuje svoju važnost u mreži Eko-škola u zemlјi, kao i u međunarodnom programu Eko-škola.
Članovi novinarske sekcije Prehrambeno-hemijske škole učestvovali su u radionicama „Eko reportaža“, koje su imale za cilј da približe učenicima proces kreiranja televizijske reportaže kao medijskog proizvoda.
U okviru teorijskog dela, učenici su dobili osnovna znanja o televizijskoj reportaži, načinu pripreme i selekciji tema, važnosti slike, vrstama televizijskih (filmskih) planova i montaži kao trećem, bitnom autorskom segmentu u procesu nastajanja TV reportaže.
Devetoro učenika Anđela Madić, Milica Mitrović, Đorđe Milošević, Anđela Mihajlović, Damjana Korbuc, Jelena Prokić, Natalija Radojković, Marija Stević i Nemanja Tanić radilo je uz pomoć svojih profesora Nataše Bojović i Dejana Gičevskog i stručnih saradnika - predavača Olivere Sašek Radulović i Luke Radulovića.
Učenici su odabrali temu „Nesavesno odlaganje otpada u gradu“, koja je podelјena na tri segmenta, tri priče: „Nepropisno odlaganje kabastog otpada“, „Podzemni kontejneri“ i „Nove kante za odlaganje otpada“.
U namenski formiranoj viber grupi učenici su sakuplјali fotografije koje su u filmu korišćene kao loši ekološki primeri odlaganja smeća.
Unutar tima su precizno raspodelјene uloge i zadaci. Urađena je i anketa u centru Niša sa slučajnim prolaznicima. Učenici su bili izrazito zainteresovani za ovaj segment produkcije, kao i za intervju sa Sašom Matićem, koji je govorio u ime Javno komunalnog preduzeća „Mediana“ Niš.
U TV reportaži koja je proizvod rada ove radionice, snimlјena su i tri segmenta tzv. igrane strukture u kojoj su učenici - glumci, a troje učenika je steklo i osnovna znanja u spikerskom zanatu, jer reportaža sadrži i nekoliko takozavnih „ofova“.
Dobra komunikacija ostvarena je i između učenika i snimatelјa Luke Radulovića, koji je bio zadužen da im prenese osnovna znanja u korišćenju profesionalne kamere na terenu.
Rezultat petodnevne radionice je dinamična TV reportaža u trajanju od 12.38 minuta u kojoj je svaki učenik novinarske radionice, po utvrđenom planu, dao doprinos u pokušaju rešavanja ekoloških problema u Nišu.
Reportažu možete videti na sledećem linku:
Deset članica sekcije kreativnih veština Prehrambeno-hemijske škole Elizabeta Bivtić, Zvezdana Blagojević, Jovana Golubović, Jelena Dimitrijević, Aleksandra Ilijić, Andrea Janković, Petra Pavloska, Marija Ristić, Mina Stanković, Neda Filipović i Marijana Šarac prvo su upoznate sa reciklažnom umetnošću, korišćenjem prirodnih, održivo proizvedenih materijala za potrebe umetničkog stvaralaštva, istraživanjima kojima se na umetnički način rešava neki ekološki problem u društvu ili samo ukazuje na postojanje problema.
Radionice su vodile profesorke Umetničke škole Nevena Stefanović i Svetlana Stevanović sa svojim učenicama Majom Mladenović, Milicom Bojanić i Anđelom Bučić, kao i profesorke Prehrambeno-hemijske škole Jelena Ilić, Danijela Janković, Lorena Branković, Milena Lazarević i Dejan Gičevski.
Nakon teorijskog dela, tokom naredne četiri radionice nastali su brojni predmeti od kartona, papira, rafije, kanapa, šišarki, grančica, plastičnih kesa, plastičnih čepova i to: magneti, hvatači snova, ukrasi, figure, bukmarkeri, čestitke, id kartice, lutke.
Jedan od cilјeva radionica bio je da ukaže na reciklažu kao postupak koji povezuje umetnost i ekologiju, da ukaže na to da odbačeni predmeti ne moraju biti samo sirovina, već od njih samih ili u kombinaciji sa onim što nalazimo u svom okruženju mogu nastati sasvim novi, drugačiji po izgledu i svrsi: umetnički, upotrebni...
Uz to, radionice su doprinele i međusobnom povezivanju srednjih škola, kako učenika tako i profesora.
Snimak jedne od radionica možete videti na sledećem linku:
Tokom prve dve radionice učesnici su upoznati sa procesom osmišlјavanja i pisanja predloga projekata. Početne teme bile su: šta je projekat, važnost projekata i donatora u savremenom svetu, javni poziv za dostavlјanje predloga projekata, analiza donatora kod kog se aplicira, projektni tim, a zatim su objašnjeni i sledeći koraci u pisanju predloga projekata: podaci o alpikantu, naziv projekta, rezime projekta, vremenski okvir realizacije, opis problema, cilјevi i zadaci, cilјne grupe, opis i plan aktivnosti, rezultati, vidlјivost projekta, održivost, rizici, monitoring i evaluacija, budžet, aneksi. Svaka tema i korak su ilustrovani konkretnim primerima, a ukazivano je i na najčešće greške i nepreciznosti prilikom sastavlјanja projektnog predloga.
Teorijskom delu obuke je prisustvovalo sedmoro profesora: Vesna Ristić, Vladimir Nocić, Danijela Nikolić-Velkov, Milena Lazarević, Nataša Nocić, Dragana Stošić i Dejan Gičevski i jedanaest učenika.
Tokom praktičnog dela učenici su podelјeni u dva tima, sa kojima se radilo u odvojenim terminima. Timovi su odabrali različite teme za svoje projekte koji bi doprineli pozitivnoj promeni u njihovoj školi i gradu i uz pomoć stručnog saradnika Zorice Filipović pripremili nacrte svojih projekata i njihove prezentacije.
Tim „Zelena krila“ činilo je pet učenica trećeg razreda: Ksenija Marković, Anja Popović, Milјana Kostić, Jovana Đorđević i Tijana Živadinović. Nјihov projekat nosi naziv: „Zelena krila“ za zeleniji i lepši grad.
Tim „Zeleno srce“ činilo je šest učenica drugog razreda: Mina Ćirović, Ivana Janković, Aleksandra Zdravković, Vanja Stanković, Hristina Stajkov i Jelica Živadinović. Nјihov projekat nosi naziv: Eko kamp „Zeleno srce“.
Veština pisanja predloga projekata se postavlјa kao zahtev sadašnjeg i budućeg vremena, tako da je ovo bilo dragoceno iskustvo za sve učesnike radionice, pogotovo što je ovo bio njihov prvi susret sa ovom temom.
Radionica „Zelena zanimanja“ u kojoj je učestvovavalo više od dvesta učenika i profesora, zbog epidemiloške situacije u 2020. godini imala je onlajn izdanje.
Oblast koja doživljava značajan razvoj i donosi promene na tržištu rada jeste zaštita životne sredine. Učenicima su predstavljeni novi obrazovni profili u tom domenu nastali kao odgovor na potrebe prakse i predočene su im mogućnosti budućeg profesionalnog opredeljenja. O tome su govorili stručni saradnici sa Građevinsko-arhitektonskog fakulteta u Nišu:
o prof. dr Miomir Vasov, dipl. inž. arh.
o Jelena Stevanović, istraživač pripravnik, mast. inž. arh.
o Mladen Milanović, asistent, mast. inž. građ.
Učenicima su predstavljeni i studijski programi osnovnih akademskih studija fakulteta Univerziteta u Nišu, Prištini, Beogradu i Novom Sadu iz oblasti ekologije i zaštite životne sredine, što je predstavljeno i tabelarno u brošuri.
Predavanja su održana na sledeći način:
o Link je prosleđen učenicima Prehrambeno - hemijske škole putem Viber aplikacije od strane svih odeljenjskih starešina kao i svim zaposlenima u školi;
o Link je postavljen i u okviru rada Tima za karijerno vođenje i savetovanje putem Google Classroom platforme na disku Tima.
Predavanje "Arhitektura kao zeleno zanimanje" možete videti na sledećem linku:
Predavanje "Zelena zanimanja" možete videti na sledećem linku:
Fotografije radionice„Eko reportaža“
Fotografije radionice „Eko art“
Fotografije radionice „Eko projekat“